List od Tadeusza Czeżowskiego z 12.10.1954
Prof. TADEUSZ CZEŻOWSKI Toruń, dnia 12 października 1954 r.
T o r u ń
Uniwersytet
Profesor Dr ROMAN INGARDEN
Kraków
Ul. Biskupia 14 m 15
W planie Sekcji Logiki przy Komitecie Filozoficznym PAN /Grupa logiki praktycznej/ zostało umieszczone zagadnienie systematyki i analizy błędu logicznego, przy czym powierzono mi zorganizowanie pracy zbiorowej celem gromadzenia i porządkowania materiału empirycznego w tym zakresie. Przesyłam poniżej szkic instrukcji i proszę uprzejmie o wypowiedzenie się zarówno co do zamierzonej pracy w ogóle, jak i co do wspomnianej instrukcji. Wypowiedzi, które otrzymam, posłużą do wypracowania dokładniejszego projektu jako substratu dla narady, mającej ostatecznie zdecydować o metodzie badań.
Łączę wyrazy poważania
Czeżowski
/prof. Tadeusz Czeżowski/
SYSTEMATYKA I ANALIZA BŁĘDU LOGICZNEGO
I n s t r u k c j a
rejestrowania błędów logicznych
1.
Błędem logicznym jest każda wypowiedź niezgodna z prawami logiki, w szczególności:
a/ Niepoprawne użycie terminu logicznego /np. nazwanie sylogizmem konkluzji wnioskowania, por. Twardowski: O wykształcenie logiczne – Ruch Filoz. V – 1920, s. 65-71; przedr. w Rozpr. i art. filoz. s 185 – 193/.
b/ Definicja wykraczająca przeciw logicznym regułom definiowania.
c/ Podział logiczny wykraczający przeciw logicznym regułom podziału.
d/ Zdanie zbudowane wbrew rozróżnieniu kategorii semantycznych lub stopni językowych /jak w paradoksie klas lub w paradoksie kłamcy/.
e/ Wnioskowanie naruszające regułę wnioskowania /błąd formalny, błędne koło, ignoratio elenchi, itp/.
f/ Uogólnienie niepoprawne /nie będące zdaniem nadrzędnym względem przesłanki uogólnienia, np. uogólnienie ”pewne S są P”na każde S’ jest P’’, przy czym S i S’ mają zakresy krzyżujące się/.
g/ Uogólnienie dokonane bez dostatecznej podstawy.
h/ Analogia nieuzasadniona.
i/ Brak rozróżnienia między zdaniem o fakcie a uogólnieniem /np. gdy mówi ktoś „faktem jest, że każde S jest P’’, podczas gdy jest to uogólnienie faktów stwierdzanych w zdaniach jednostkowych „S1 jest P”, „S2 jest P”, itd/.
Natomiast nie jest błędem logicznym tzw. błąd materialny, jak fałszywa obserwacja lub fałszywe przypomnienie, wynik uogólnienia powziętego zgodnie z prawami indukcji, chociaż zaprzeczą mu dalsze obserwacje itd.
2.
Rejestruje się błędy logiczne, napotkane:
a/ w druku lub w piśmie /w dziełach naukowych i naukowo-popularnych, w utworach literackich, w prasie i drukach wszelkiego rodzaju, jak prospekty i ogłoszenia; w pismach urzędowych, w listach handlowych i prywatnych, w rękopisach – dawnych i współczesnych/,
b/ w żywej mowie, jak w odczytach i wykładach, w dyskusjach i rozmowach, w nauce szkolnej i ćwiczeniach uniwersyteckich.
3.
Rejestracja polega na zapisaniu zauważonego błędu, przy czym należy:
a/ Przytoczyć pełne brzmienie zawierającego błąd logiczny tekstu,
b/ przy tekscie drukowanym dołączyć zwykłe dane bibliograficzne /autor, tytuł, miejsce, i rok wydania, stronicę; przy czasopismach nadto rocznik i zeszyt/, – przy tekście rękopiśmiennym wymienić autora, datę, oznaczenie i miejsce przechowania rękopisu, – przy tekście mówionym podać dane protokólarne: oznaczenie osoby /literami N.N./, jej przybliżonego wieku, wykształcenia, zawodu: datę i okoliczności wypowiedzi / w dyskusji, na lekcji, itp./
Błędy rejestruje się na kartach jednolitego rodzaju i formatu, mianowicie na równo pociętych ćwiartkach papieru kancelaryjnego. Każdy błąd rejestruje się na osobnej karcie, w razie potrzeby można dla jednego zapisu użyć większej ilości kartek, opatrzonych kolejną paginacją. Każdą kartę należy oznaczyć sygnaturą rejestrującego.
4.
Celem zorganizowania rejestracji zaprasza się w różnych miejscowościach kierowników grup, którzy organizują grupy rejestratorów według swego uznania spośród chętnych osób i dostatecznie kwalifikowanych. Członkowie grup zbierają się w wyznaczonych przez kierownika odstępach czasu dla wymiany uwag i rozważenia wątpliwości, zarazem składają mu sporządzone przez siebie karty rejestracyjne. Kierownicy grup przesyłają otrzymane karty do centralnej kartoteki, gdzie zostają one ponumerowane i ułożone.
./.