Notatki do odczytu z b.d.
Tezy odczytu
- Wycinek teorji poznania szczegółowej xxx
- Pomiędzy podstawową strukturą podziału, a sposobem poznawania zachodzi xxx odpowiedności.
- Przedmiotem poznania: „dzieło literackie”, pisane w rodzimym języku, „współczesne”, po raz pierwszy czytane.
- Dzieło literackie
- przedmiotem wielowarstwowym
- posiadającym pewną rozpiętość od „początku do końca”
- przedmiotem xxx.
- ograniczona całość xxx jakości wartościowanych.
- dwie xxx
- poznawanie dokonuje się w xxx złożonych przeżyciach
- poznanie dokonuje się w xxx faz poznawania części dzieła
opis tego
potem konsekwencje
powstawanie xxx wyników twórczych.
Odczyt w P.A.U
n xxx do (I): xxx w przypomnieniu faz
n procesu – a) od początku faza po fazie
n n b) od Kulminacji (?) – xxx
n wprzód i wszerz (?)
n n n c) xxx – xxx przypomnieniem
n n w kierunku współczesności xxx
n n n teraźniejszości.
- „przenoszenie się w przyszłość” – xxx:
pozostanie w teraźniejszości i z punktu
n n n n widzenia teraźniejszości przypominania.
n n n n Można obrać punkt przyszłości – za
n „punkt widzenia” - Również w aktywności , twórczości (narzucanie
się przypominających faktów, poszukiwanie w
przyszłości faktów o których już pewną wiedzę
posiadamy jak które jeszcze nie są
xxx – /Oczywiście nie wszytsko!) - Ogólnikowość – szczegółowość przypomnianegoVI. xxx procesu przypominania (żywej pamięci ) odpowiadają zdaniami perspektywy czasowe (wyglądy czasowe procesów, zdarzeń – cennego czasu) [analogia do !]
Perspektywa xxx: w wyglądach xxx rzeczy pojawiają się elementy, które w prawidłowy sposób odchylają się od określonych cech przedmiotów (rzeczy) przejawiających się przez te wyglądy. Istnieje prawidłowe przy porządkowaniu między określo cechą „A” – a owemi odchyleniami ( XXX wielko pewnej uporządkowanej mnogości występujących.
n Przestrzenna perspektywa jedynie w odniesieniu do rzeczy – z pozorów wchodzę w XXX tylko XXX XXX XXX.
n Natomiast wszelkie pozory przez nas spostrzegane lub przypomniane występują w mnogościach wyglądow czasowo się rozciągających i czasowo uporządkowanych, które zarówno same ulegają perspektywie czasowej jak też perspektywę te narzucają procesowi, które się przez nie przejawiają.
b Perspektywa czasowa – o ile mi wiadomo – nie była właściwie wcale opracowywana. Uwagi, które na ten temat miałem przedkładam – stanowią pierwsze opisowe XXX w tym kierunku, bez pretensji do wykrycia stałych prawidłowości. Tylko niektóre zjawiska perspektywy czasowej XXX – i to przede wszytskim przyszłościowejI. Zjawisko skracania się okresów czasowych zmienionych w stosunku do odległości trwania w aktualności (mowa o przeżywanej długości – jako pierwszej prostej jakości – nie o „długości’ obiektywnie zmienianiej.
Stopień skrócenia zależy a) od dawności danego okresu
b) sposobu przypomnienia
przy XXX w przypomnieniu faz – niniejszy skrót
przy XXX wartościowe ujęcie – większy skrót
c) od większej lub mniejszej szczegółowości przypomnienia tych faz – mniejszy skrót
d) od własności tego, co sobie przypominamy (zależność dość nieokreślona, ale nie należy jej pominąć). – i jego wniosków do nas („nudne” – „interesujące” – wrażenie obojętne, „monotonne” – wielorakie itp).
2. Zjawiska przedłużania – nader rzadko się pojawiają ale mimo to wystepują – wielkie napięcie w przeżywaniu aktualności (procesów teraz lub jeszcze teraz się rozgrywających) skraca okres czasu, – w pewnym XXX może się wydać znacznie dłuższy – przyczem XXX wprawa, która długość bliższa rzeczywistości.
Wykazanie prawidłowości stałej – zmian perspektywicznych utrudnia zależność skrótu od wielu czynników, które niekoniecznie muszą współwystępować i nie wszytskie tak samo wypływają na wielkość „skrótu – przedłużenia”.
- Zmiana dynamiki procesu:
„Wyznacznikiem” – XXX XXX XXX XXX o której później będzie mowa
największy dystans czasowy: gdy poszukujemy dopiero w przyszlości czegoś, o czem już wiemy ogólnikowo, że było, ale ani dokładnie co, ani kiedy.
Zmniejsza się ( a zarazem bardziej wyraźny jako „dystans” gdy znaleźliśmy w jednopromiennym oknie całość zdania rozp. procesu (zmniejszanie dystanu przez uwypuklenie szczegółów, rozjaśnienie)
dalsze XXX: XXX przypomnieniem faza
n po fazie – w indywidualizowaniu –
dalsze przybliżenie: przeniesienie się w przeszłość (człowiek)
n (XXX świadkowanie) przy możliwi szczegółowe przypomnienie – wielkiej
n aktywności i żywości, jakości koncentracji.
[bliskość w parze z podłożeniem okresu, szczegółowością, dynamiką stającą się – (zazwyczaj, ale nie koniecznie) -]
„czasowy punkt widzenia” – zmiana czasowego punktu widzenia – zmiana perspektyw.
- Przemiany charakteru dawności – relatywnej do teraźniejszości – rozp. do pewnej fazy czasowej.
fenomenem zapadania w przyszłość – : XXX to samo w coraz realnym charakterze dawności – - Zamiany jakościowego określenia przypomnianych faktów (zdarzeń, procesów)
przyszłość ≠ „XXX” teraźniejszość
istenieje fenomen – przestała istnieć
jakościowo określono –
n XXX : a) bogaci sie w coraz nowe fakty
n b) nie jest XXX,
n zmieniają się a) względne cechy faktów (doniosłość) – XXX czasowej – odwrócenie
n n XXX XXX
n n b) zmiana cech XXX (pozorność obrana pozorną miłości XXX, gdzie było
n n XXX.)
n n późniejsze zakłamanie
- Poszerzanie i zwężanie dawności „minionej” teraźniejszości. ( XXX czasu lub XXX wędrowanie po XXX XXX – zamiana XXX .
VII. Przykłady z literatury
I. Zjawiska perspektwy czasowej: występują w literaturze pod dwoma postaciami:
a)W warstwie przedmiotów przedstawionych w dziele
b)przy XXX dzieła XXX konkretyzacji – w odniesieniu do jej faz wcześniejszych
c)metafizyczne : 1) zaganienie rzeczywistości człowieka (w której żyje człowiek)
2) zagadnienie człowieka – człowiek buduje sie na podstawie faktów zawartych w przeszłości
[Kontynuacja przeszłości wpływa na kontynuaję teraźniejszości]